Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 januari 2019

2002 Paul Bara Comtesse Marie de France

(100 % pinot noir)

27 oktober 2018 (hos Henrik & Weronica)



Prestigevinet Comtesse Marie de France, som ursprungligen skapades för restaurangen Chez Denis i Paris på 60-talet, görs på pinot noir från några av Paul Baras äldsta rankor i hembyn Bouzy. För att vara en prestigechampagne som produceras i klart begränsade kvantiteter är den väldigt rimligt prissatt! 2002 gjordes det totalt 6 050 flaskor av champagnen – det här är nr 3788. Aktuell årgång idag är 2006.

Champagnen är för övrigt en hyllning till grevinnan Marie av Frankrike, som var regent av Champagne i två omgångar i slutet av 1100-talet. Hon var dotter till kung Ludvig VII av Frankrike och Eleonora av Akvitanien (som i sin tur lyckades med konststycket att hinna med att vara både drottning av Frankrike och drottning av England under sin livstid) samt halvsyster till Rikard Lejonhjärta.

Comtesse Marie de France var länge Paul Baras finaste champagne, men sedan ett par år tillbaka (årgång 2004) finns även Annonciade som åtminstone rent prismässigt får definieras som odlarens nya toppchampagne.

Det här är en fantastisk champagne och det känns som den befinner sig i en perfekt fas här och nu! Flaskan dricks i samband med en middag hos de goda vännerna Henrik & Weronica.

Doft: Utvecklad och komplex doft med massor av röda äpplen i kombination med rågbröd, hasselnötter, lakrits och körsbär.

Smak: Utvecklad, fruktig och härligt koncentrerad smak av röda äpplen, söt grapefrukt och körsbär. Fin syra i perfekt balans med den härliga frukten!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2017-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar