Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 19 januari 2019

2000 Amour de Deutz

(100 % chardonnay)

27 oktober 2018 (hos Henrik & Weronica)



Amour de Deutz brukar följas av epitetet ”Madonnas favoritchampagne”. Huruvida det faktiskt är sant eller inte kan man självklart spekulera i (förmodligen inte), men det har tveklöst skapat en positiv mytbildning kring vinet. Storytelling är som bekant en effektiv marknadsföringsstrategi! Bakgrunden till historien verkar vara att artisten blev serverad champagnen på en restaurang i USA varpå hon påpekade att hon verkligen gillade det som fanns i glaset. Sommelieren på stället tyckte det var kul och berättade om händelsen för Deutz… Och voilà – storyn var ett faktum!

Champagnen görs på chardonnay från odlingar i Avize, Le Mesnil-sur-Oger och Villers-Marmery. För övrigt från samma vingårdar som druvorna till husets ”vanliga” årgångsblanc de blancs.

Det här är mycket bra! Förvisso inte den bästa årgången – varken rent generellt eller när det gäller den här champagnen – men den befinner sig i en väldigt bra fas nu.

Den här serverades blint och jag lyckades, med hjälp av några frågor och viss uteslutningsförmåga, lista ut att det handlade om Deutz och en blanc de blancs. Min gissning landade dock på Deutz Blanc de Blancs 2002, vilket ju var både fel vin och fel årgång…

Doft: Mycket komplex. Till en början klart laktiska toner. Därefter mer rostade sådana och ännu senare tydliga sherrytoner. Inslag av jäst, rostat bröd, rostade hasselnötter, grädde, gräddkola och nytvättade lakan.

Smak: Utvecklad, fruktig och aningen bitter. Mogna äpplen, honung, äppelskal, grapefrukt och gräddkola. Hög och fin syra som för tankarna (åtminstone mina) till 2002.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2017-2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar