Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 januari 2019

1985 Comtes de Champagne Rosé

(100 % pinot noir)

27 oktober 2018 (hos Henrik & Weronica)



Den har dessvärre inga bubblor kvar och har helt klart passerat sitt bäst före-datum, men det är uppenbart att det här har varit (kunde fortfarande ha varit – om bara korken hade gjort sitt jobb) en exceptionell champagne! Betyg idag: 89. När den var på topp: gissningsvis 95! Den fantastiska doften skvallrar helt klart om det.

Nu för tiden görs Comtes de Champagne Rosé på en blandning av 70 % pinot noir (varav ca 15 % rött vin) och 30 % chardonnay, men om jag förstått det rätt gjordes äldre årgångar, inkl den här, på 100 % pinot noir.

Doft: Fantastisk! Mogen och komplex doft med tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, lakrits, svamp, kolasnören, röda vinbär och hallonkärnor.

Smak: Mogen och frisk smak av nötter, svamp, söt grapefrukt och mogna röda bär.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: ?

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar