Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 5 december 2018

Philipponnat Royal Réserve Brut

(65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

11 oktober 2018 (hemma)



Husets standardcuvée i sitt standardutförande. Parallellt görs det även en version utan dosage, som benämns Royal Réserve Non Dosé.

Den här utgåvan har 2012-bas, vilket givetvis känns väldigt lovande! Andelen fatlagrade reservviner (från ett solerasystem) uppgår till 48 %. Degorgerad i september 2016. Dosage på 8 g/l. Flaskan köpt hos Salvatori i Épernay i juli 2017.

Det här är en mycket trevlig champagne med härlig frukt och fin syra! Den är inte oväntat klart bättre än föregående utgåva med 2011-bas, som jag drack i början av året.

Doft: Fruktig, kryddig och komplex. Inslag av mineral (sten), nybakat bröd, gula äpplen, persika, ananas och kex.

Smak: Frisk och fruktig smak av gula äpplen, citron, grapefrukt och lime.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2021-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar