Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 december 2018

2012 David Léclapart L’Aphrodisiaque

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

6 oktober 2018 (hemma)



2012 var ett besvärligt år i Champagne. Sen frost och allmänt dåligt väder ledde till sen och ojämn blomning. I kombination med kraftiga hagelstormar och omfattande skadedjursangrepp såg det länge ut att resultera i en allmän katastrof. Men torrt och varmt väder i slutet av sommaren räddade situationen, som för de flesta ledde fram till en mycket liten skörd med fantastisk kvalitet. Många odlare och chefsvinmakare, som Jean-Baptiste Lécaillon på Louis Roederer och Michel Drappier, gjorde omedelbart jämförelser med absoluta toppårgångar som 1959, 1996 och 2002. De flesta producenter gör därför årgångschampagner detta år, men räkna med betydligt färre flaskor än vanligt. Mitt budskap gällande 2008 gäller således även här: köp alla flaskor du ser!

David Léclapart blev av med mer än hälften av sina druvor 2012 – vilket blir extra kännbart när man bara äger tre hektar odlingar och inte kan köpa druvor från någon annan – så istället för att producera sina vanliga champagner valde han att blanda alla druvor och göra ett enda vin: L’Aphrodisiaque. Det här är den första årgången av denna champagne. Den är jäst på ekfat och, liksom odlarens övriga champagner, gjord utan dosage.

Det här är en härlig champagne med underbar doft! Smakmässigt är den både kraftfull och elegant, men givetvis väldigt ung. Den kan bli riktigt bra med lagring!

Doft: Komplex, blommig, parfymerad och något kryddig doft med viss sötma. Efter hand även viss sälta. Inslag av hyacint, mango, vanilj, ceder, röda äpplen, nektarin, lakrits och kanel.

Smak: Frisk, blommig och mycket torr smak med fin koncentration och en begynnande komplexitet. Krita, fläder, nektarin och gröna äpplen.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar