Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 11 december 2018

2007 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Nästa årgång i Clos des Goisses-provningen. Clos des Goisses 2007 har jag druckit en gång tidigare, vid ett besök hos Philipponnat i juli 2017. Då var den påfallande ung, men visade upp en mycket intressant potential. Sett till druvfördelningen – 65 % pinot noir och 35 % chardonnay – är det här en väldigt typisk Clos des Goisses. Däremot är hela 73 % av basvinerna vinifierade på ekfat, vilket är något mer än vad det brukar vara. Den här flaskan blev degorgerad i juni 2016. Dosagen uppgår till 4,5 g/l.

Dessvärre visar sig den här champagnen vara korskadad. Det är inte den värsta korkskada jag stött på, men det är helt klart tillräckligt för att förstöra upplevelsen.

Min gissning: 2007 (delvis med hjälp av uteslutningsmetoden).

Doft: Något fruktig, men med en ganska tydlig ton av källare som dominerar hela doftbilden.

Smak: Torr, fadd och ganska platt. 

Betyg idag: 0

Sannolikt bäst: 2025-2040 (baserat på nedanstående provning)

Tidigare intryck av Clos des Goisses 2007:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar