Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 11 december 2018

2006 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Min tillbakablick på höstens fantastiska Clos des Goisses-provning fortsätter. Det här är den fjärde champagnen från den första flighten. 

Jag har provat 2006:an en gång tidigare, nämligen vid ett besök på champagnehuset i augusti 2016. Redan då var den fantastisk och jag kunde också konstatera att det var den mest utvecklade unga Clos des Goisses jag druckit. I den här årgången fick 40 % av vinet sin första jäsning på ekfat. Flaskan blev degorgerad i december 2015 och dosagen uppgår till 4,25 g/l.

Det här är en härlig champagne och inte oväntat flightens mest utvecklade flaska. Idag är det också den klart bästa champagnen av de fyra. Jämfört med när jag drack den för två år sedan är den inte lika bärig den här gången, men det kan bero på att den inte hann utsättas för lika mycket luft. Min gissning: 2006.

Doft: Parfymerad och komplex doft med inslag av gul frukt, krita, brioche och honung.

Smak: Fruktig och torr smak av mogna gula äpplen, ananas, mogen citrus, rostat bröd och en aning honung. 

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2022-2032

Tidigare intryck av Clos des Goisses 2006:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar