Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 14 december 2018

2003 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den andra flighten av Clos des Goisses-provningen fortsätter med 2003:an. Även i den här årgången fick hälften av vinerna sin första jäsning på ekfat. Flaskan blev degorgerad i augusti 2012 och dosagen uppgår till 4,25 g/l.

Den här är verkligen all over the place, i brist på ett tillräckligt bra svenskt uttryck! Den är otroligt uttrycksfull och med marginal den mest utvecklade årgången i flighten. Det är en fantastisk champagne och här och nu är den helt klart den bästa champagnen av de fyra. Dessutom en av de bästa 2003:or jag någonsin druckit!

För mig var det väldigt uppenbart att det här var 2003:an, trots att jag inte druckit den tidigare. Det var den klart mest utvecklade champagnen i flighten och den bjöd på flera allmänna kännetecken från den varma årgången. Men det var förvånansvärt många på provningen, inklusive Charles Philipponnat, som trodde att det här var 2002!

Doft: Fantastisk, rik, parfymerad, brödig, blommig och rökig doft med tydligt brända toner. Inslag av brända brödkanter, bränt trä, brasa, mörk choklad, gul frukt och gräddkola.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av mogen gul frukt, mogen citrus (inkl en något bitter ton av skal), honung och smörkola. 

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar