Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 december 2018

2002 Clos des Goisses

(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den andra flighten av den stora Clos des Goisses-provningen avslutas med den stora årgången 2002. Den är, liksom senare årgångar, delvis jäst på ekfat. Flaskan blev degorgerad i november 2011 och dosagen uppgår till 4,5 g/l.

I likhet med många andra champagner från årgången är den fortfarande klart bångstyrig och känslan är att den behöver lagras i åtminstone två år till för att komma i balans. Det är dock tveklöst en mycket bra – faktiskt snudd på fantastisk – champagne ”redan” idag!

Det här var första gången jag drack Clos des Goisses 2002. För mig var det här ändå den enklaste årgången att hitta i denna flight eftersom den visade upp tydliga årgångsspecifika egenskaper, med sin höga syra och något vresiga och ogina framtoning. Typ ”rör mig inte, jag behöver mer tid”! Men förvånansvärt många av deltagarna på provningen, inklusive Charles Philipponnat, blandade märkligt nog ihop den med 2003:an.

Doft: Utvecklad och fruktig doft med inslag av en hel påse Bassett's vingummin (alla färger), röda äpplen, honung och gräddkola.

Smak: Något utvecklad, men fortfarande lite vresig. Mineral, citron, grapefrukt, persika, gula äpplen och nötter. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2020-2035


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar