Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 21 december 2018

1997 Clos des Goisses

(67 % pinot noir, 33 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den fjärde flighten av den fantastiska Clos des Goisses-provningen bjuder på årgångarna 1997, 1996, 1995 och 1994. Och nu tar vi oss till en ny nivå! Jag fortsätter att presentera champagnerna i omvänd kronologisk ordning, även om de inte serverades i exakt den följden, och först ut är således 1997.

Det här är en sendegorgerad flaska (oktober 2015), varför den är märkt med ”L.V.” (long vieillissement – lång lagring) och har den nya etiketten.

Det här är en fantastisk champagne – även om den sannolikt vunnit på ett par års ytterligare lagring! Trots tre år på korken känns den nämligen fortfarande något oförlöst.

Min gissning: 1997 (främst med hjälp av uteslutningsmetoden – det här var första gången jag drack den här årgången av Clos des Goisses).

Doft: Komplex, parfymerad och blommig med finstämt stalliga toner. Inslag av gödsel, urin, hö, citrus, röda bär och mogna äpplen.

Smak: Utvecklad men samtidigt relativt oförlöst, koncentrerad och ciderlik. Mogen citrus, röda äpplen och röda vingummin. Lång härlig eftersmak.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2020-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar