Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 22 december 2018

1996 Clos des Goisses

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den fjärde flighten av Clos des Goisses-provningen fortsätter med 1996 – på pappret en av dagens mest intressanta champagner.

Jag drack en sendegorgerad flaska av den här så sent som i mars i år som var fantastisk. Det här är en ”originaldegorgerad” flaska, som fick sin kork redan i december 2005. Det som är speciellt med 96:an – utöver årgångens generella storhet – är att fördelningen mellan pinot noir och chardonnay är 50/50, till skillnad mot den normala druvsammansättningen som brukar vara ungefär två tredjedelar pinot noir och en tredjedel chardonnay.

Intressant nog blandar jag ihop den här champagnen med 94:an (som jag för övrigt också druckit tidigare i år)! Vinerna vid provningen serveras halvblint, så jag vet vilka champagner som är med i flighten men inte vilket vin som är i respektive glas. Ingen av champagnerna känns som en typisk 96:a och jag velar ganska länge innan min gissning landar i att det här borde vara 1994… Jag är dock inte ensam om detta misstag. Många av de andra provningsdeltagarna, inkl Charles Philipponnat, blandar också ihop dessa båda årgångar och det går närmast ett sus genom lokalen när flaskorna till slut avtäcks!

Ovanstående debacle till trots – det här är en fantastisk champagne! Den är dock något endimensionell (på en hög nivå) och hade sannolikt mått bra av längre luftning. Följaktligen når den inte heller upp till samma höjder som den sendegorgerade flaskan jag drack tidigare i år.

Doft: Mogen och oxiderad doft med sherrytoner. Dessutom något laktiska toner. Inslag av smör, bokna äpplen, smörkola och nötter.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av lime, apelsin, mogna äpplen och smör. Något platt. Hög syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2013-2019?

Tidigare intryck av Clos des Goisses 1996:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar