Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 14 november 2018

Veuve Fourny Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

31 augusti 2018 (hemma)



Veuve Fourny är en habil producent med bas i Vertus. Det är första gången jag testar just denna champagne, som görs på chardonnay från gamla stockar i odlarens hemby. Den bygger alltid på tre på varandra följande årgångar, där 80 % kommer från den senaste skörden och 20 % utgörs av reservviner från de båda tidigare åren. I det här fallet bedömer jag det som sannolikt att det dessvärre handlar om 2011, 2010 och 2009. Jag skriver ”dessvärre” eftersom det är den på pappret sämsta tänkbara årgångsmixen från de senaste åren. Basåret är 2011 – den värsta årgången sedan 2001 – och man missar precis de båda superåren 2008 och 2012…

Druvorna till champagnen kommer från ett stort antal olika odlingslotter i Vertus. En fjärdedel av vinerna får sin första jäsning på ekfat och resterande i ståltank. Samtliga viner lagras sedan sju månader innan de blandas och buteljeras för den andra jäsningen. Därefter får champagnen ligga 30 månader på jästfällningen innan den degorgeras. Den här flaskan degorgerades i februari 2015. Dosage på 6 g/l. Jag köpte den på Systembolaget i oktober 2015.

Det här är en trevlig champagne, men inte mycket mer än så. Det beror sannolikt på basårets begränsningar och jag tror det finns goda möjligheter att en senare (eller tidigare) utgåva presterar bättre!

Doft: Komplex, något utvecklad och efter hand något parfymerad doft. Inslag av jäst, stearin, svamp, hasselnötter och gul frukt.

Smak: Frisk, fruktig och torr. Gula äpplen, apelsin och en del grapefrukt. Senare även gul persika.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2020-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar