Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 november 2018

2012 Robert Moncuit Millésime

(100 % chardonnay)

27 september 2018 (hemma)



Odlarfirman Robert Moncuit (med dåligt uppdaterad hemsida) håller till i Le Mesnil-sur-Oger. Man uppger att firman grundades av Roberts farfar 1889, men det var först 1928 som Robert Moncuit skapade sin första champagne. Idag är det Roberts barnbarn Pierre Amillet som leder verksamheten. Man äger 8 hektar odlingar i hembyn, fördelade på 25 odlingslotter och helt och hållet planterade med chardonnay. Arbetet i vingårdarna sker på ett hållbart sätt och man undviker alla former av kemiska bekämpningsmedel. Samtliga viner får sin första jäsning på ståltank och genomgår den malolaktiska jäsningen.

Jag har inte lyckats luska ut hur Robert Moncuit och hans ättlingar är besläktade med familjen bakom firman Pierre Moncuit, som finns i samma by. Att de är släkt på något sätt utgår jag från! Ett intressant faktum är att även Pierre Moncuit anger att de grundades 1889 och en möjlig teori är helt enkelt att Robert var barnbarn till Pierre. Båda producenterna äger för övrigt var sin del av vingården Les Chetillons, som framförallt blivit känd som växtplats åt druvor till Pierre Péters champagne med samma namn.

Det här är odlarens ”vanliga” årgångschampagne, som produceras parallellt med ett par vingårdsbetecknade årgångsviner. Den görs på chardonnay från gamla stockar. Flaskan degorgerad i maj 2017. Dosage på 3 g/l. Det är en mycket bra champagne, som dock fortfarande är väldigt ung.

Doft: Brödig, komplex och något parfymerad. Efter hand något gräddiga toner. Inslag av jäst, mineral, citrus, kanderad gul frukt, hasselnötter och kex.

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av persika och annan gul stenfrukt.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2023-2028


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar