Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 november 2018

2009 Pol Roger Rosé

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

29 september 2018 (på kontoret)



Pol Rogers rosé görs på samma druvblandning som Vintage (den ”vanliga” årgångschampagnen), men med tillägg av 15 % röd pinot noir. Den vinifieras på ståltank och genomgår fullständig malolaktisk jäsning. Okänt degorgeringsdatum, men den är sannolikt degorgerad under hösten 2016 eller möjligen i början av 2017. Dosagen uppgår till 8 g/l.

En charmig och mycket trevlig roséchampagne! Den här årgången är dock inte lika rödvinslik som den här champagnen brukar vara.

Dracks i en Pol Roger-provning, som jag anordnade, tillsammans med Vintage 2009 och Cuvée Sir Winston Churchill 2006.

Doft: Bärig, något kryddig och något parfymerad doft med viss sötma. Inslag av hallon, smultron, hö, röda rosor, röda äpplen och blodapelsin.

Smak: Frisk, bärig och torr smak av smultron, röda äpplen, hallonbåtar, blodapelsin och körsbär.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2027

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar