Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 7 november 2018

2008 Paul Déthune Cuvée à l’Ancienne

(50 % pinot noir och 50 % chardonnay)

24 augusti 2018 (hemma)



Ahh, det här är en underbar champagne! Déthunes Cuvée à l’Ancienne görs på druvor från vingårdarna Les Crayères och Les Secs i Ambonnay och får sin första jäsning och viss lagring på 205-liters ekfat. Även om den inte är officiellt årgångsbetecknad – och man undrar ju varför – görs den alltid på druvor från ett enda år. Vilket år det är framgår av flaskans baksida där buteljeringsåret finns angivet. Och i det här fallet handlar det om den stora årgången 2008, som blev buteljerad i april 2009. Flaskan blev degorgerad i mars 2016 efter sju års lagring på jästfällningen. Jag köpte den här champagnen från Franska Vinlistan i april 2017. Aktuell årgång idag är 2011.



Jag har tidigare druckit 2007:an av den här champagnen med stor glädje, men den här årgången är som väntat ännu bättre! Flaskan dricks över två dagar och vinner en del på det. Trots att det alltså är en riktigt härlig champagne redan idag, utgår jag från att den kommer att fortsätta utvecklas och bli ännu bättre med fyra-fem års ytterligare lagring.

Doft: Fantastisk, kraftfull, komplex och kryddig doft med tydlig fatkaraktär och lite calvadostoner. Ganska snart även tydligt brända toner. Inslag av bokna äpplen, honung, krut och nougat. Dagen efter uppstår härliga toner av koncentrerad äppelmust som samsas med lakrits och bränt trä.

Smak: Frisk, torr och koncentrerad smak av mogna gula äpplen, citron med viss skalbeska och nougat. Lång och något bitter eftersmak. Dagen efter är frukten tydligare och de bittra tonerna har försvunnit.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2022-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar