Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 3 november 2018

2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis

(65 % chardonnay, 35 % pinot noir)

22 augusti 2018 (hemma)



Cuvée Paradis var tidigare en officiellt årgångslös prestigecuvée – även om den i praktiken gjordes på druvor från endast en årgång – med 10 % pinot meunier i blandningen. Men från och med 2006 är den årgångsbetecknad och består uteslutande av chardonnay och pinot noir. Champagnen vinifieras på begagnade Chablisfat och man undviker konsekvent den malolaktiska jäsningen. Dosagen i denna årgång uppgår till 8 g/l. Av den totala produktionen på 15 000 flaskor lär 2 000 ha gått till Sverige. Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i april 2017. Aktuell årgång idag är 2009.

Det här är en underbar champagne med jättebra intensitet och fantastisk längd! Det är absolut ingen skam att dricka den redan idag, men den kommer självklart att vinna på ytterligare lagring.

Doft: Fruktig, nötig och komplex doft med inslag av jäst, gula äpplen, kex, smör, nougat och lite tång.

Smak: Fruktig, frisk, koncentrerad och något eldig smak av gula äpplen, persika, söt grapefrukt och äppelskal. Mycket hög årgångstypisk syra som balanseras väl av den fantastiska frukten.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2022-2030

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar