Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 3 oktober 2018

2011 Graham Beck Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

18 juli 2018 (hemma)



Sydafrikanska Graham Beck Blanc de Blancs har tidigare imponerat med sin champagneliknande stil – för nästan inga pengar alls. Den här årgången är förvisso också mycket bra och trogen sin stil, men jag gillar den inte lika mycket som 2010. Vinet är som bäst 1-2 timmar efter att flaskan öppnades – därefter tappar det märkbart i intensitet.

Den här flaskan blev degorgerad i november 2015. Jag köpte den på Systembolaget i september 2016 då den fortfarande fanns tillgänglig i ordinarie sortiment. Numera finns vinet endast i beställningssortimentet och priset har dessvärre gått upp med 40 procent...

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och något rökig doft med aningen stalliga toner. Inslag av jäst, tändsticksplån, krut och ananas. Senare tydligt rostade toner med inslag av rostat bröd med brända kanter.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr smak av tutti frutti, mineral och grapefrukt.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2017-2019

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar