Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 5 oktober 2018

2010 Belluard Mont Blanc Brut Zéro

(100 % gringet)

19 juli 2018 (hemma)



Mousserande viner från övriga regioner i Frankrike, d v s utanför Champagne, kan vara riktigt slätstrukna upplevelser, men då och då stöter man på något som kan mäta sig med den ”riktiga varan”. Det här är helt klart ett sådant vin!

Dominique Belluard håller till i staden Ayse i Savojen vid franska Alperna, nära gränsen till Schweiz. Här odlar man den vita druvan gringet. Den används framförallt i de mousserande vinerna från regionen, som faktiskt har en egen appellation: Ayse AOC. Det här vinet görs med hjälp av champagnemetoden och druvorna kommer från en vingård som är belägen 450 meter över havet, d v s inte uppe på Mont Blanc om någon nu trodde det. Den berömda bergstoppen ligger för övrigt ca fem mil sydost om Ayse. Belluards odlingar är av naturliga skäl planterade på ganska låga höjder i alplandskapet, ca 300-450 m ö h. Han tillämpar ett ekologiskt arbetssätt och odlar framförallt gringet, men även mindre mängder av den gröna druvsorten altesse och den blå druvan mondeuse. För närvarande består produktionen av tre stilla vita viner och två mousserande.

Mont Blanc Brut Zéro, som har en härlig färg, görs på 100 % gringet. Och som namnet antyder helt utan dosage.

Det här är riktigt bra! Vinet har en fantastisk Selosselik doft, men smaken är inte riktigt på samma nivå. Det känns relativt utvecklat och det är tveksamt om det blir särskilt mycket bättre än så här. Den här flaskan har hunnit få lite lagring. Aktuell årgång idag är 2014.

Doft: Stor, blommig, parfymerad och komplex doft med tydliga Selossetoner. Inslag av hyacint, tvål, päron och Golden Delicious.

Smak: Frisk, mycket torr och relativt utvecklad; klart finstämd (låter bättre än tunn). Det är massor av päron i kombination med päronskal, Golden Delicious, honung och omogen citron. Medelhög syra som ökar i intensitet ju längre tiden går

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar