Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 oktober 2018

2007 Louis Roederer Vintage

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

5 augusti 2018 (hemma)



När jag nyligen drack 2006:an konstaterade jag att Roederer Vintage håller mycket hög klass nästan varje år. Denna 2007:a är också mycket bra – framförallt doften är härligt komplex – men än så länge kan den inte riktigt mäta sig med de bästa årgångarna. Och den når nog aldrig ända dit, men den kommer sannolikt vinna en del på ett par års ytterligare lagring. Flaskan köpt på Systembolaget i april 2014. Degorgerad 2012.

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och parfymerad doft med inslag av tvål, persika, röda äpplen, trä, hasselnötter, jäst, brioche och vit choklad.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig. Persika, gula äpplen, citrus och lite röda bär.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2025

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar