Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 oktober 2018

2006 Paul-Etienne Saint Germain Sublime St Germain

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

29 juli 2018 (hemma)



Det här är producentens med ambitiösa champagne. Den är gjord på chardonnay från Avize och pinot noir från Verzenay.

Det är en trevlig champagne! Den är fortfarande relativt ung och vinner en del på lång luftning.

Flaskan köpt vid ett besök i producentens representationsvilla på Avenue de Champagne i Épernay i september 2013.

Paul-Etienne Saint Germain har – eller hade åtminstone det när den här flaskan producerades – för övrigt den något udda producentbeteckningen MA (Marque d’Acheteur), som man mestadels ser på stormarknadschampagner. Det innebär helt enkelt ett ”eget märke”, där själva champagnen produceras av någon annan. I det här fallet är det Manuel Janisson i Verzenay som har gjort champagnen. 

Doft: Utvecklad och något komplex doft med aningen brända toner. Inslag av gröna äpplen, ostronskal, ljust bröd, jäst, en aning crème brûlée, marshmallows och en ton av röda bär.

Smak: Frisk, något fruktig och aningen eldig. Till en början endast gula äpplen och citrus. Medellång och torr eftersmak av äppelskal. Efter lång tids luftning uppstår en tydlig ton av jordgubbar.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2019-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar