Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 oktober 2018

2001 Clos des Goisses

(59 % pinot noir, 41 % chardonnay)

21 juli 2018 (hemma)



Philipponnats prestigechampagne Clos des Goisses släpps nästan varje år. Vingårdens närmast unika läge längs en sydsluttning precis vid floden Marne borgar för perfekt mogna druvor även under sämre år. Sedan 1975 är det bara fyra år som man låtit bli att ge ut champagnen: 1977, 1981, 1984 och 1987. Även det generellt usla champagneåret 2001 – ett av de absolut sämsta åren i Champagne under de senaste decennierna – kom det alltså en Clos des Goisses. Man gjorde dock endast 7 000 flaskor detta år.

Clos des Goisses 2001 släpptes under senhösten 2011, samtidigt som den betydligt mer efterlängtade 2002:an. Då hamnade den självklart i skuggan av den sistnämnda men idag får den alltså stå i centrum här hos mig! Och den är faktiskt snudd på fantastisk, vilket är imponerande med tanke på årgångens generella förutsättningar.

Den här flaskan blev degorgerad i juni 2011. Dosage på 5,4 g/l (eller möjligen 4,5 – uppgifterna på nätet varierar). Köpt på Løgismose i Köpenhamn i januari 2014, där den fortfarande finns tillgänglig.

Doft: Utvecklad, brödig och komplex doft med fatkaraktär. Inslag av apelsin, jäst, nysågad planka, persika, jordgubbar, örter och honung.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av apelsin, apelsinskal och jordgubbar. Påtaglig syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2024

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar