Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 september 2018

2014 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

13 juli 2018 (hos Martin & Emma)



L’Amateur är David Léclaparts enklaste champagne. Den får sin första jäsning i ståltank och görs, i likhet med odlarens övriga viner, på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage. Officiellt är den årgångslös, men koden på baksidan (L.V14) avslöjar vilket år druvorna kommer från.

Sin ungdom till trots är den här oväntat tillgänglig och redan mycket bra! Men även om den alltså är klart njutbar redan idag kommer den sannolikt att vinna på lagring. Min gissning är att det optimala drickfönstret kommer infinna sig kring 2024 och några år därefter.

Dracks vid en blindprovning (BYOB) tillsammans med fem andra champagner och den här var en av mina medhavda flaskor. Köpt från Franska vinlistan i april 2018.

Doft: Mycket intressant och klart komplex. Först blommig, därefter lite gröna toner, senare tydligt laktisk och efter hand klart kryddiga toner. Inslag av mineral, ljust bröd, konserverade persikohalvor (klart dominerande inslag), lakrits, anis och ostkant.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och oerhört ren! Omogna gröna äpplen, mineral (sten), vit persika och lakrits. Hög syra!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2024-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar