Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 september 2018

2012 Marguet Ambonnay Rosé

(57 % chardonnay, 43 % pinot noir)

6 juli 2018 (hemma)



Det liknar nästan en motsägelse: en chardonnaydominerad rosé från pinotbyn Ambonnay! Men en relativt stor del av Benoit Marguets egna odlingar består faktiskt av chardonnay och även det lilla husets enklaste roséchampagne, Shaman Rosé, är klart dominerad av den vina druvan. Ambonnay Rosé är definitivt ett steg upp kvalitetsmässigt jämfört med nyss nämnda champagne. Den görs på biodynamiskt odlade druvor, utan dosage och utan tillsatt svavel. Flaskan degorgerad i maj 2017.

Faktum är att det här är en grymt bra champagne! Den är dock fortfarande väldigt ung och det ska bli intressant att se hur bra den kan bli med längre lagring. 2012 är verkligen en fantastisk årgång!

Doft: Fantastisk, bärig, örtig och komplex. En mycket tydlig doft av pinot noir! Inslag av hallon, smultron, krita, grönt te och honungsmelon.

Smak: Frisk, mycket torr och oerhört ren. Mineral, röda bär och röda äpplen.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2024-2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar