Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 september 2018

2010 François Secondé Millésime

(100 % chardonnay)

29 juni 2018 (hemma)



François Secondé är en odlare med hemvist i grand cru-byn Sillery. Den före detta vingårdsarbetaren François köpte sin första vingård 1972 och började producera champagne 1976. Han ledde firman ända fram till april i år då han plötsligt gick bort i en fallolycka. Familjen har för avsikt att fortsätta med verksamheten.

Företaget äger 5,5 hektar odlingar belägna i hembyn samt i de kringliggande grand cru-byarna Mailly, Puisieulx och Verzenay. Dessa består till två tredjedelar av pinot noir och en tredjedel chardonnay. Man arbetar hållbart och vinstockarnas genomsnittliga ålder uppgår till 37 år enligt producentens hemsida.

Sin grand cru-status till trots har byn Sillery tappat en hel del av forna tiders glans och intressant nog är François Secondé idag den enda producenten som gör champagner där alla druvorna kommer från Sillery. Det handlar om två champagner; dels La Loge, som är en årgångslös blanc de noirs, och dels denna årgångschampagne som görs på chardonnay. Därutöver gör man två stilla viner, en Sillery Blanc och en Sillery Rouge, där druvorna uteslutande kommer från Sillery. Sortimentet för övrigt består av fem andra champagner där standardchampagnen Brut Grand Cru står för en stor del av den sammanlagda produktionen.

Denna årgångschampagne är inte bara monocru, d v s 100 % Sillery, utan samtliga druvor kommer dessutom från samma vingård. Första jäsningen, där man inkluderar den malolaktiska jäsningen, sker i ståltankar. Delar av vinet får därefter viss fatbehandling innan det buteljeras. Dosagen uppgår till 8 g/l. Flaskan köpt via Systembolagets beställningssortiment i februari 2018. Aktuell årgång idag är 2011, men den är i dagsläget inte tillgänglig i Sverige.

Det här är en mycket trevlig champagne! Den är fortfarande relativt ung, men den tydliga dosagen har en effektiv och insmickrande effekt. Bör vinna på några års lagring.

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av tropisk frukt, honung, mineral och brödkryddor.

Smak: Frisk, fruktig och torr (men med märkbar dosage). Persika, söt grapefrukt och lite anis.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar