Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 augusti 2018

Pehu Simonet Face Nord

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

28 juni 2018 (hemma)



Pehu Simonets standardchampagne görs på grand cru-druvor från odlingar i Verzenay, Verzy och Sillery. Den här utgåvan bygger till 70 % på druvor från 2013. Övriga 30 % kommer från en soleraliknande blandning som startades 2005. Champagnen fick 33 månaders lagring på jästfällningen innan den degorgerades i april 2017. Dosagen uppgår till 6 g/l. Köpt från den fransk-svenske handlaren Caviste i juni 2017. Caviste släpper en blandlåda från Pehu Simonet en gång om året och det här var således en av flaskorna i förra årets låda.

Flaskan dricks över två dagar och champagnen vinner en del på det, men jag upplever den som betydligt svagare än utgåvan med 2012-bas som jag drack för ett år sedan. Den här bjuder förvisso på fin intensitet, men känns något endimensionell och brister i såväl komplexitet som längd.

Doft: Ung och relativt oförlöst till en början. Första dagen känner jag jäst, apelsin, gula äpplen, persika och hasselnötter. Dagen efter blir den tydligt fruktig med inslag av mango.

Smak: Ung, mycket frisk och mycket torr smak av sur apelsin och gröna äpplen. Hög syra. Dagen efter känns den något mer utvecklad. Det är fortfarande mycket apelsin, men nu även röda äpplen och passionsfrukt.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2023-2026

Tidigare intryck av denna champagne:
2017-08-20: 84


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar