Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 augusti 2018

2012 Louis Roederer Vintage

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

2 juni 2018 (Clarion Amaranten i Stockholm)



Den senaste årgången av Louis Roederer Vintage är fantastisk redan idag! Och med tanke på årgångens generella storhet finns det givetvis ytterligare potential för den tålmodige. Det enda jag kan anmärka på i dagsläget är att dosagen på 9 g/l känns onödigt hög. Druvråvaran var uppenbarligen väldigt bra och jag är helt övertygad om att champagnen klarat – och t o m mått bra av – en lägre sockertillsats. Men det är möjligt att den kommer att integreras bättre på sikt.

Torra fakta: 8 % av vinet till champagnen fick sin första jäsning på ekfat och 16 % genomgick den malolaktiska jäsningen. Flaskan degorgerad 2017.

Den här flaskan köptes på ett lokalt systembolag och dracks som tröst efter ett stekhett och fullkomligt vedervärdigt Stockholm Marathon. Det verkar fortfarande finnas gott om flaskor på marknaden, men på grund av årgångens relativt begränsade utbud ska man nog inte vänta allt för länge med att köpa!

Doft: Fruktig och komplex, efter hand lätt rostade toner. Inslag av kex, hasselnötter, ananas, persika, apelsin, grapefrukt, vit choklad och rostade mandlar. Senare även lite röda bär.

Smak: Fruktig, frisk, härligt koncentrerad och något utvecklad smak av persika, apelsin, söt grapefrukt och vit choklad. Dosagen är klart märkbar och i kombination med den fantastiska frukten skapas en närmast söt upplevelse.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2022-2030

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar