Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 augusti 2018

2005 Louis Roederer Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

5 juni 2018 (hemma)



Blanc de Blancs är den av Louis Roederers årgångschampagner som produceras i minst antal flaskor och även den som får klart minst uppmärksamhet. Den görs på chardonnay från grand cru-odlingar i Côte des Blancs och en mindre del av vinet får sin första jäsning på ekfat. I likhet med Roederers nyaste årgångscuvée, Brut Nature, framställs den med lägre tryck (än vad som är brukligt) och utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad 2011.

Den behöver ett par timmar för att vakna till liv. Till en början är den något bitter och känns platt, men den blir trevligare efter hand. Det är en mycket bra champagne, men jag upplever att den inte riktigt är färdigutvecklad idag och även om 2005 inte är den bästa årgången kommer den gissningsvis bli bättre med ett par års ytterligare lagring.

Flaskan dricks över två dagar och vinner på det. Tiden i öppnad flaska skapar en större komplexitet och mer utvecklade toner.

Doft: Utvecklad, brödig och komplex doft med inslag av jäst, mogna gula äpplen, citron och vanilj. Efter hand rostade toner med inslag av rostade hasselnötter. Dagen efter bjuder den även på inslag av ljust bröd, nougat och lakrits.

Smak: Något utvecklad, torr och aningen bitter. Främst gula äpplen och citrusskal. Bitterheten från citrusskalen är relativt påtaglig till en början, men dämpas efter ett par timmar.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar