Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 augusti 2018

1996 Cuvée Sir Winston Churchill

(Pinot noir, chardonnay)

17 juni 2018 (hemma)



96:an fullbordar min lilla vertikal av Cuvée Sir Winston Churchill. Medan 93:an hunnit passera zenit och 95:an befinner sig i sitt optimala drickfönster, känns den här fortfarande förvånansvärt ung och snarare finstämd och elegant än kraftfull. Den är fantastisk idag – efter lång tids luftning – men kommer sannolikt vinna på ytterligare lagring. Den är tveklöst bäst av de tre årgångarna i denna jämförelse och tillsammans med 1998 den bästa årgången jag druckit av Pol Rogers prestigechampagne.

Doft: Utvecklad, komplex och brödig med viss sälta. Inslag av snäckskal, surdegsbröd, lite ingefära, kex, gräddkola, äpplen och hasselnötter.

Smak: Frisk, något fruktig och något utvecklad smak av syrliga äpplen, en aning grapefrukt, lime, gula plommon och hasselnötter. Påtaglig årgångstypisk syra.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2020-2030



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar