Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 25 augusti 2018

1985 Henriot Cuvée des Enchanteleurs

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

24 juni 2018 (hemma)



Från och med den här årgången bytte Henriot namn på sin prestigecuvée från Cuvée Baccarat till Cuvée des Enchanteleurs. Sent släppta flaskor av äldre årgångar än 1985 har dock också fått detta namn, varför det trots allt finns äldre utgåvor av Enchanteleurs. Nu ser det för övrigt ut som att historien Cuvée des Enchanteleurs är på väg att bli historia då årgång 2000 blev den sista att produceras av denna champagne. Från och med årgång 2005 heter Henriots prestigechampagne Cuvée Hemera!

Men fokus på Enchanteleurs 85: Det här är en fantastisk champagne! Utseendet är som bekant inte allt. Den ser ut att vara trött – färgen är gyllengul och det finns inte särskilt många bubblor kvar – men den skyhöga syran gör att man ändå får en tydligt mousserande känsla när man dricker champagnen och det sammantagna intrycket blir att den helt klart känns väldigt pigg för sin ålder! Doften är riktigt härlig och smakmässigt är den tydligt mogen samtidigt som den är en riktig syrachock.

Doft: Mogen och komplex doft med sherrytoner. Efter hand tydligt rostade toner. Inslag av lakrits, gräddkola, kaffe, rostade nötter, smör, popcorn och röda bär.

Smak: Initialt är den klart obalanserad, men den lugnar ner sig efter ett tag och efter några timmar känns den härligt koncentrerad. Mogen, frisk och mycket torr smak av röda äpplen, blodgrape, mandlar, lakrits och en aning röda bär. Mycket hög syra! Mycket lång och mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2005-2015

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar