Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 31 juli 2018

Henri Giraud Blanc de Craie

(100 % chardonnay)

5 maj 2018 (Kjær & Sommerfeldt i Köpenhamn)



En blanc de blancs från Henri Giraud – med säte i pinotbyn Aÿ – känns som något av en anomali, men här är den! Detta nytillskott till husets för övrigt klart pinotdominerade uppställning görs på 100 % chardonnay. Det odlas faktiskt en del chardonnay i Aÿ och en mindre del av druvorna till denna champagne kommer också härifrån medan merparten är från odlingar i Montagne de Reims. Vinet från Aÿ lagras tolv månader på fat, gjorda av ek från Argonne, innan det blandas med det övriga vinet som fått vila samma tid på ståltank. Craie betyder för övrigt krita och syftar på jordmånen som kännetecknar marken i Champagne.

Det här är helt klart en bra champagne, men den känns fortfarande ung och relativt oförlöst. Flaskan degorgerad i maj 2017.

Min vinvän Dennis bjöd på den här som avslutning på en trevlig utflykt till Köpenhamn och Fri Vin 2018.

Doft: Fruktig doft med inslag av lavendel, gröna äpplen, jäst och persika.

Smak: Fruktig och frisk. Gröna äpplen, gröna päron, citron och persika. Fin syra, men tydlig dosage.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2022-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar