Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 juli 2018

Clément Perseval Rosé

(60 % chardonnay, 20 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

3 maj 2018 (hemma)



En charmig champagne! Det här är den tredje flaskan jag dricker från Clément Perseval och jag måste säga att han blivit en riktigt trevlig bekantskap! Denna rosé är gjord med hjälp av blandning (tillsats av 10 % rött vin) och, i likhet med odlarens övriga champagner, med så liten påverkan som möjligt. Det innebär bl a ingen klarning, ingen filtrering och ingen dosage. Den är mycket bra idag, men kommer sannolikt att vinna på ytterligare lagring! Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i juli 2017.

Doft: Bärig, komplex och något utvecklad doft med inslag av jordgubbar, röda vinbär, jäst, hallonbåtar, granbarr och apelsinskal.

Smak: Frisk, torr och bärig. Röda vinbär, röda äpplen och jordgubbar. Påtaglig syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2020-2024

Mina intryck av andra champagner från Clément Perseval:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar