Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 juli 2018

2013 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile

(ca 100 % pinot meunier)

5 maj 2018 (Uformel i Köpenhamn)



Vad gör man när man är på vinmässa och tar paus för att gå och äta lunch? Man dricker givetvis mer vin! Denna Fac-simile utgjorde vårt sällskap till ett par rätter på trevliga Uformel.

Prévosts roséchampagne är en sällsynt uppenbarelse. Denna utgåva räckte visserligen till 3300 flaskor, men eftersom den globala efterfrågan är betydligt större än så gäller det att passa på när man stöter på en flaska!

Fac-simile görs på pinot meunier och minimala mängder av chardonnay, pinot noir och pinot gris från Prévosts odlingar. Första jäsningen sker på ekfat och den framställs med hjälp av blandning, där det röda vinet görs på druvor från en del av vingården där vinrankorna blivit angripna av virussjukdomen court-noué. Sjukdomen leder till färre druvor, men med mer koncentrerad druvjuice.

Den är givetvis ung, men det här är redan idag en riktigt härlig champagne!

Doft: Bärig, kryddig och komplex doft med inslag av järn, blod, blodgrape, rosor, jordgubbar, rostat bröd och kryddnejlika (tänk glühwein).

Smak: Frisk, mycket torr och något bärig smak med begynnande komplexitet. Blodgrape, hallon och jordgubbar.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2023-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Uformel är för övrigt den något enklare (informella!) systerrestaurangen till stjärnrestaurangen Formel B. Jag åt vit sparris med beurre blanc och lardo följt av njurtapp med grön sparris:




Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar