Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 juli 2018

2008 A.D. Coutelas Vintage

(50 % chardonnay, 50 % pinot meunier)

28 april 2018 (hos Henrik)

Bara några korta rader om den här, som serverades som aperitif i samband med en trevlig provning (BYOB) i slutet av april. Champagnen serverades blint och vi fick försöka gissa vad som var i våra glas. För mig kändes den som en klockren storhusskumpa och jag gissade på Pol Roger, vilket ju var ganska långt från det rätta svaret då A.D. Coutelas är en liten odlare. Dråpligt nog visade det sig att vår värd hade blandat ihop sina flaskor och trodde att han bjöd på en annan champagne – och därför blev minst lika överraskad som vi andra när flaskan avtäcktes!

Det här är en mycket välgjord champagne från den underbara årgången 2008, som dock behöver lagras några år till för att verkligen komma till sin rätt. Och som jag fick alldeles för kort tid med för att kunna göra en fullständig bedömning av. Ta därför följande noter och betyg för vad de är, nämligen klart summariska:

Doft: Något utvecklad doft med inslag av gula äpplen, citrus och brioche.

Smak: Frisk, torr, och något utvecklad smak av gula äpplen och citrus (fast snarare insidan av skalet än själva frukten).

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2029

Missade dessvärre att fotografera flaskan, så jag fick sno en bild från importörens hemsida:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar