Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 juli 2018

2006 Paul Bara Millésime

(90 % pinot noir, 10 % chardonnay)

28 april 2018 (hos Henrik)



Paul Baras ”vanliga” årgångscuvée är en pålitlig champagne och denna 2006:a visar upp tydligt utvecklade toner och är riktigt trevlig idag! Flaskan blev degorgerad i juli 2015. Köpt på Systembolaget i november 2015.

Champagnen dracks vid en provning (BYOB) hemma hos Henrik och det här var en av de två flaskor jag hade med mig.

Doft: Utvecklad och fruktig doft med inslag av ananas och annan tropisk frukt samt smör, citron och hallon.

Smak: Utvecklad, fruktig och uttrycksfull smak av mogna gula äpplen, persika och ananas. Påtaglig syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2025

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar