Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 juli 2018

1999 Cristal

(57 % pinot noir, 43 % chardonnay)

28 april 2018 (hos Henrik)



Det här var den sjätte och sista champagnen från en provning (BYOB) i slutet av april och det var en av de båda flaskor jag tog med till tillställningen. Alla viner serverades blint, men det är tyvärr svårt att maskera Cristals genomskinliga flaska och det dröjde inte länge innan övriga kring bordet började viska om Louis Roederers prestigechampagne…

Det här är enligt mitt tycke en av de bästa årgångarna som gjorts av Cristal och dessutom den bästa 99:a jag druckit. Men i likhet med ett par av de övriga champagnerna i den här provningen drack vi tyvärr upp flaskan för snabbt för att den skulle hinna spela ut hela sitt register. Därför blir betyget snäppet lägre idag än när jag drack den senast. Flaskan degorgerad 2004. Köpt på Landvetter i oktober 2006.

Doft: Utvecklad och komplex. Till en början tydligt laktiska toner och efter hand fint rostade sådana. Inslag av gummi, citron, vit choklad, ljust bröd och hasselnötter.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, torr, komplex och relativt koncentrerad smak av citron, persika, vit choklad och vita vingummin.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2017-2030

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Koden på etiketten avslöjar degorgeringsåret om man knappar in den på producentens hemsida:



Samtliga flaskor från provningen, inklusive A.D. Coutelas 2008 som agerade föråkare:



Därefter hann vi förvisso med två fina flaskor till, La Landonne 2001 och en magisk tokajer från 1975 (Oremus Tokaji Aszú 5 puttonyos), men det är en helt annan historia…
 
Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar