Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 19 juli 2018

1996 Bollinger R.D.

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

28 april 2018 (hos Henrik)



Det här var den femte champagnen i en blindprovning och den blev utsedd till provningens bästa vin. Att det handlade om årgången 1996 lyckades jag lista ut, men trots att jag druckit den här champagnen flera gånger tidigare och dessutom från flaskor från samma degorgeringstillfälle (8 juni 2007), kände jag inte alls igen den.

Det här är helt klart en fantastisk champagne, men den är ändå inte lika magisk som jag minns den från tidigare tillfällen. Det kan handla om flaskvariation, men beror mest troligt på att flaskan tömdes för snabbt den här gången! Den generella nackdelen med de flesta vinprovningar, framförallt de med många olika viner och deltagare, är nämligen att man får relativt lite tid med (och mängd av) varje vin. Det här blir extra påtagligt när det handlar om champagne eftersom man inte har samma möjlighet till luftning som när man provar stilla viner (som man inte sällan väljer att lufta upp till ett dygn innan provningen). Och trots ett generöst tidsschema denna lördag i april känner jag att vi helt enkelt inte gav den här champagnen tillräckligt lång tid för att den verkligen skulle börja sjunga för oss!

I likhet med övriga toppchampagner från 1996 är Bollinger R.D. ett vin som kommer att bli ytterst långlivat. Jag tror att vi nätt och jämnt börjat glänta på det optimala drickfönstret och att det sträcker sig åtminstone tio-tolv år framåt i tiden. Och därefter kommer champagnen sannolikt att prestera bra i ytterligare ett par decennier! Här och nu är betyget 94 något generöst. Å andra sidan gav jag hela 96 poäng när jag drack den för tre år sedan, men då hade jag betydligt längre tid med flaskan ifråga.

Doft: Utvecklad och komplex, periodvis blommig. Efter hand uppstår härligt rostade toner. Inslag av knallpulver, krut, gul frukt, växthus, apelsinmarmelad, svamp, lite dill, gräddkola och kex.

Smak: Utvecklad, frisk och koncentrerad smak av gula äpplen, aprikos, apelsinmarmelad och gräddkola. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2018-2030

Tidigare intryck av denna champagne:


Slutligen vill jag rikta ett tack till Henrik, som inte bara var vår värd för provningen utan även hade vänligheten att bjuda på denna champagne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar