Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 juni 2018

Pierre Péters Réserve Oubliée

(100 % chardonnay)

28 mars 2018 (hemma)



Som jag förstår det bygger Réserve Oubliée (= den bortglömda reserven) på samma reservviner som används till standardcuvéen, men den får först ett års längre lagring på ståltank och därefter även (betydligt) längre lagring på jästfällningen. Dessutom är andelen reservvin i blandningen högre. I praktiken innebär det att den här flaskan bygger på ett femtontal årgångar där 1988 är den äldsta. Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i december 2015.

Det här är en mycket bra champagne! Samtidigt känns den fortfarande något oförlöst och kan säkert lyfta med några års ytterligare lagring.

Doft: Komplex, fruktig och något blommig doft med inslag av röda äpplen, mandarin, rostade mandlar och rostat bröd. Dagen efter blir den klart laktisk och bjuder på inslag av filmjölk och ostkant.

Smak: Frisk och mycket torr smak av gula äpplen, citron och mandelmassa. Hög syra.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2027



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar