Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 juni 2018

Emmanuel Brochet Le Mont Benoit (2012-bas)

(40 % pinot meunier, 40 % chardonnay, 20 % pinot noir)

23 mars 2018 (hemma)



Det skrivs en hel del om Emmanuel Brochet och det är knappast en överdrift att kalla honom för ett av Champagnes största stjärnskott för tillfället. Årgångslösa Le Mont Benoit är hans vanligaste champagne och jag blev väldigt imponerad när jag drack den för första gången, vid ett besök på Ved Stranden 10 i Köpenhamn i maj 2017. Då var det från en flaska som byggde på årgångarna 2013 och 2012. Den här utgåvan är faktiskt ett år äldre och är därmed gjord på druvor från 2012 (80 %) och 2011. Flaskan köpt från Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i juni 2017.

Jag gillar för övrigt etiketten väldigt mycket! En bild (som byts ut varje år) till vänster och en informativ del till höger. Där kan man bl a läsa att dosagen uppgår till 4 g/l, men märkligt nog finns det inget degorgeringsdatum angivet.

Champagnen presterar ännu bättre idag än för ett år sedan! Men det beror till stor del på att jag har betydligt mer tid med den här flaskan – som faktiskt dricks över tre dagar och håller ihop väl – jämfört med det enda glas jag drack då. Och man ska så klart heller inte bortse från att den här champagnen hunnit få två års längre lagring på korken.

Doft: Blommig, kryddig och komplex doft med inslag av blåbär, hyacint, jordnötter, citrus och kex.

Smak: Frisk och mycket torr. Gröna äpplen, citron, lime och lite jordnötter. Senare även apelsinmarmelad.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2021-2025

Tidigare intryck av denna champagne:
2017-05-06: 85

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar