Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 juni 2018

2004 Belle Epoque

(ca 50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

31 mars 2018 (hemma)



Årets påskaftonschampagne! Det är alltid en härlig upplevelse att plocka fram en Belle Epoque. Framförallt för innehållet, så klart, men även för den vackra flaskan som alltid skapar glädje! Perrier-Jouëts klassiska prestigecuvée görs på (ungefär) hälften chardonnay, nästan lika mycket pinot noir samt en skvätt pinot meunier. Så har det varit ända sedan den första årgången (1964) släpptes 1969. Dosagen i den här årgången uppgår till 9 g/l.

Champagnen är elegant lågmäld och bjuder på fin komplexitet. Den är mycket, mycket bra idag men kommer att vinna på ett par års ytterligare lagring. Flaskan köpt hos Salvatori i Épernay i september 2013.

Doft: Komplex, blommig, brödig och kryddig doft med viss sälta. Efter hand lite brända toner. Inslag av vita blommor, citron, lite gröna äpplen, mineral, brioche, knäck, smör och honung.

Smak: Frisk, något fruktig och något utvecklad. Det är mycket citron i någon processad form (lemoncurd?) samt citronskal, gul frukt, rågbröd och gräddkola. Fin syra!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2027

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar