Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 30 juni 2018

2002 Moët & Chandon Grand Vintage

(51 % chardonnay, 26 % pinot noir, 23 % pinot noir)

20 april 2018 (hemma)



Det här var den 69:e årgången av Moëts årgångschampagne. Jag provade den för första gången vid ett besök på huset i september 2012. Då var den ung och outvecklad, men full av kraft och löften om en stor framtid. Idag har den, av den här flaskan att döma, nått sitt optimala drickfönster. Det är helt klart en fantastisk champagne och den bästa årgångsmoët jag druckit, men ändå inte riktigt det stora vin som jag föreställt mig att den skulle kunna bli.

Champagnen dricks över två dagar och tappar dessvärre lite intensitet till dag två. Jag tror inte man behöver ha särskilt bråttom att öppna sina flaskor om man har den här champagnen i sin källare – den kommer definitivt att prestera på hög nivå i många år till. Å andra sidan, såvida man inte sitter på sent degorgerade flaskor, finns det heller ingen större anledning att vänta!

Dosage på 5,5 g/l, d v s extra brut i praktiken. Okänt degorgeringsdatum. Den här flaskan köpte jag på Leisner Wine i Köpenhamn i augusti 2017. Aktuell årgång idag är 2009.

Doft: Intensiv, utvecklad och komplex doft. Tydligt karamelliserade toner till en början, som dock försvinner ganska snabbt. Senare påtagligt rostade toner. Inslag av fläder, mogna äpplen, brioche, mandlar, rostade hasselnötter, rostat bröd (med brända kanter), svavel och krut.

Smak: Utvecklad, fruktig och något bitter. Gula äpplen, mandlar, citron, citronskal och lite gräddkola. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2017-2023



Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar