Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 27 maj 2018

1994 Clos des Goisses

(67 % pinot noir, 33 % chardonnay (?))

15 mars 2018 (hemma)



1994 var en besvärlig årgång i Champagne och Philipponnat beslutade sig först för att inte släppa någon Clos des Goisses från detta år – trots att den hade producerats. Champagnen levde helt enkelt inte upp till husets förväntningar. Och så pass sent som i juni 2008, i en mycket ambitiös text om Clos des Goisses i nr 20 av tidningen The World of Fine Wine, konstaterar Tom Stevenson kort om 94:an att ”årgången gjordes men släpptes aldrig”. Någon gång därefter har producenten bevisligen ändrat uppfattning, för en enkel sökning på nätet visar att det finns flaskor i omlopp. Och jag lyckades få köpa den här sendegorgerade flaskan vid ett besök hos Philipponnat i juli 2017.

Tillägget L.V. – long vieillissement – på baksidesetiketten innebär att flaskan fått extra lång lagring på jästfällningen. Den här buteljen degorgerades i maj 2013, efter 18 års lagring. Dosagen uppgår till 4,5 g/l.

Jag är osäker på om druvsammansättningen är exakt 67 % pinot noir och 33 % chardonnay. Siffrorna är hämtade från Rickard Juhlins bok En doft av champagne och jag har inte hittat någon annan källa.

Den omedelbara känslan när flaskan öppnas är att champagnen känns väldigt pigg för sin ålder! En tidigt degorgerad flaska hade sannolikt passerat toppen för länge sedan, men den här har helt klart flera fina år framför sig. Den visar för övrigt upp en minst sagt intressant komplexitet, där den inleder med mycket mandelmassa och (bokna) äpplen i både doft och smak. Därefter blir den under en period lite vresig med framträdande inslag av citrus. Till slut, efter längre tids luftning, blir den rundare igen och bjuder på olika typer av tropisk frukt. Helt klart en annorlunda Clos des Goisses, som inte riktigt når upp till den nivå man normalt förväntar sig av detta vin, men rent objektivt är det ändå en mycket bra champagne!

Doft: Utvecklad och komplex doft med lite sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, klister, mandelmassa, aprikos och mango.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och komplex. Äpplen, mandelmassa, lime och tropisk frukt.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2017-2022

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar