Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 4 april 2018

Clément Perseval Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

18 januari 2018 (hemma)



Clément Perseval är en ung och mycket intressant producent och denna årgångslösa blanc de blancs är mitt andra möte med hans viner. Jag blev väldigt imponerad av Blanc de Noirs när jag drack den i höstas. Se här för ett inlägg om den, som även inkluderar lite fakta om odlaren!

Blanc de Blancs, liksom Clément Persevals övriga champagner, görs på ekologiskt odlade druvor och utan tillsats av dosage. Champagnen är mycket sprudlande, bubblorna bildar ett tjockt, vitt och kvardröjande täcke i glaset! Den är dock inte alls lika bra som systervinet Blanc de Noirs, men kan sannolikt vinna en del på några års lagring. Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i juli 2017.

Doft: Ung, fruktig, brödig och något komplex doft med inslag av stenmjöl, jäst, persika och päron. Senare även lite kakao och ännu senare inslag av kaffe.

Smak: Ung, mycket torr och frisk. Mineral, citron och omogna päron.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2021-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar