Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 28 mars 2018

1997 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

11 januari 2018 (hemma)



Cuvée Nicolas François Billecart från Billecart-Salmon är en av mina favoritchampagner. 1997 är en årgång som tidigt ansågs hålla låg klass – inte minst i jämförelse med de kringliggande åren – men som jag brukar imponeras av varje gång jag stöter på en flaska. Jag har därför ganska höga förväntningar när jag korkar upp den här! Dessvärre blir jag lite besviken… Rent objektivt är det förvisso en mycket bra champagne och den är fortfarande väldigt pigg, men den känns lite platt till en början. Flaskan dricks över två dagar, vilket är tur för det är först på slutet av andra dagen som den slutligen öppnar upp sig. Samtidigt som den alltså är i stort behov av luftning får jag en känsla av att den är på väg ner. Nej, om inte det här är en dålig flaska är det helt klart en svag årgång av denna champagne! Aktuell årgång idag är 2002.

Doft: Utvecklad och komplex doft med inslag av bokna äpplen, nougat, kex, champinjoner, bröddeg och jäst. Efter hand lite sherrytoner. Dagen efter bjuder den även på inslag av koriander.

Smak: Utvecklad, mycket frisk och torr. Massor av syrliga äpplen samsas med lite citron och lite grapefrukt. Senare dyker det även upp några mandlar. Känns balanserad, men samtidigt något tunn.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2012-2017

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Några minnesvärda 97:or:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar