Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 mars 2018

1989 Clos des Goisses

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay (?))

27 december 2017 (hemma)



Efter att ha druckit en oväntat svag flaska av Clos des Goisses 1990 är det lite av en välsignelse att den här levererar så bra! Det är en fantastisk champagne, som sannolikt var ännu bättre för ett par år sedan. Den är förvisso fortfarande väldigt pigg, men det är tydligt att den passerat toppen och är på väg ner idag. Den har en härlig komplexitet, bra längd och en hygglig intensitet.

Sammanlagt gjordes det 30490 buteljer och 2141 magnum av denna årgång av Clos des Goisses. Det finns dessvärre inget degorgeringsdatum på den här flaskan (nr 15073!), men jag upplever att det här är en tidigt degorgerad flaska. Sendegorgerade flaskor av denna årgång har sannolikt en helt annan spänst och en fortsatt fin framtid, framförallt om man har turen att stöta på dem på magnum!

Doft: Mogen, brödig, jordig och oerhört komplex doft med sherrytoner. Inslag av äppelkaka, brioche, jordgubbar, hasselnötter, kaffe, vit choklad, lite spritpenna, citron och honung.

Smak: Utvecklad, fruktig, torr och komplex. Efter hand något eldig. Mogna äpplen, lite körsbär, marsipan och bakverk. Senare även jordgubbar. Påtaglig syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2008-2016




Mina intryck av andra årgångar av Clos des Goisses:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar