Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 20 mars 2018

1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

2 januari 2018 (hemma)



Det här är en underbar champagne!

Numera använder sig Clicquot av termen Cave Privée för sina sendegorgerade årgångschampagner; tidigare stod det ”Rare” på etiketten till dessa flaskor. Trots att den är sendegorgerad har den här champagnen alltså rimligen hunnit få en hel del år på korken vid det här laget. Den känns dock fortfarande mycket pigg och fräsch!

Jag är osäker på den exakta druvfördelningen i den här årgången – det förekommer en massa olika förslag på nätet – men den är dominerad av pinot noir.

Doft: Mogen, komplex, tydligt bärig och något kryddig doft med inslag av hallon, lingon, röda äpplen, grovt bröd, krut och jordgubbar. Efter längre tids luftning uppstår ljuva karamelliserade toner med inslag av kex och trä. Ännu senare bjuder den på tydliga sherrytoner.

Smak: Utvecklad, frisk, bärig, koncentrerad och något kryddig smak av hallon, röda äpplen och blodapelsin.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2005-2017




Mina intryck av senare årgångar av Veuve Clicquot Vintage Rosé:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar