Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 7 februari 2018

Diebolt-Vallois Prestige

(100 % chardonnay)

9 december 2017 (hemma)



Diebolt-Vallois Prestige är en champagne som är lätt att tycka om! Den här utgåvan köpte jag på Systembolaget i november 2013 och den har 2010 som basårgång. Druvorna till champagnen kommer från de tre grand cru-byarna Cramant, Chouilly och Le Mesnil-sur-Oger. Dosagen uppgår till ca 7 g/l. Betyget är möjligen i snålaste laget!

Doft: Utvecklad, komplex och fruktig doft med inslag av jäst, gummi, kalk, grapefrukt, persika, gula äpplen, kex, hasselnötter och nougat. Vid högre temperatur uppstår tydligt rostade toner.

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak av persika, grapefrukt, apelsin och gula äpplen. Den känns helt klart mer balanserad idag jämfört med när jag drack samma buteljering för ett år sedan!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2022

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

3 kommentarer:

  1. Härligt med nya inlägg! Vilken bas har de som säljs nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :)

      Jag har inte kollat, men skulle tro att den som säljs idag har 2014 som bas. Men det är enkelt att kontrollera eftersom buteljeringsåret finns angivet på etiketten!

      Radera
    2. Hej igen!

      Har kollat på SB nu och det är som jag trodde, de som säljs idag har 2014 som basår.

      Radera