Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 februari 2018

2012 Thomas Perseval Grande Cuvée

(33 % pinot noir, 33 % pinot meunier, 33 % chardonnay)

14 december 2017 (hemma)



Thomas Perseval, son till ägarna av Perseval Harteel, håller till i premier cru-byn Chamery. Här förfogar han över 2,5 hektar uppdelade på sex odlingslotter där han främst odlar pinot noir, pinot meunier och chardonnay men även ett fåtal rankor av de ovanligare sorterna petit meslier, arbanne och pinot blanc. Han är ekologiskt certifierad sedan 2012 och producerar runt 12 000 flaskor per år. I vinifieringsprocessen låter han vinerna lagras på ekfat i åtta månader. I syfte att minska syran jäser han sina viner långsamt och låter den malolaktiska jäsningen ske naturligt. För övrigt har han som målsättning att påverka sina champagner så lite som möjligt för att, i likhet med många andra småodlare, istället lyfta fram terroiren och varje årgångs specifika karaktär.

Det här är första årgången av denna champagne. Den är jäst på ekfat och görs på en tredjedel vardera av pinot noir (från odlingslotten La Mazure), pinot meunier (La Pucelle) och chardonnay (Le Village). I likhet med Thomas Persevals övriga champagner är den brut nature, d v s gjord utan dosage. Mängden restsocker uppgår till 3 g/l. Degorgerad i mars 2016. Flaskan köpt av Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i juni 2017.

Det här är en mycket bra champagne från en väldigt intressant producent! Flaskan dricks över tre dagar. Den håller ihop väl, men ändrar karaktär under tredje dagen.

Doft: Blommig och något komplex doft med viss fatkaraktär. Inslag av ljust bröd, underbara toner av hyacint, ek, citron, gräs och aprikos. Tredje dagen dyker det även upp päron.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak av Golden Delicious, citron och aprikos. Tredje dagen även päron och lite angenäma sherrytoner.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2027



En annan intressant Perseval i Chamery är Clément Perseval (som jag skrev om här). Exakt hur de är släkt med varandra har jag dock inte lyckats lista ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar