Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 februari 2018

2009 Vincent Charlot Clos des Futies

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

10 december 2017 (hos Martin & Emma)



Vincent Charlot tog över ansvaret för familjefirman Charlot-Tanneux 2001. Han håller till i Mardeuil, som ligger direkt nordväst om Épernay. Här tillämpar naturvännen Vincent ett biodynamiskt arbetssätt och förfogar över 4,2 hektar odlingar, belägna i hembyn och i kringliggande byar. Han odlar främst pinot meunier men även en del chardonnay och pinot noir. Lite beroende på skördens förutsättningar gör han ett femtontal (!) olika cuvéer varje år, flertalet i klart begränsade volymer. Champagnerna säljs under två olika etiketter: Charlot-Tanneux för de ”enklare” vinerna och Vincent Charlot för de vingårdsbetecknade. Samtliga (?) champagner får sin första jäsning på begagnade ekfat och han undviker såväl klarning och filtrering som den malolaktiska jäsningen.

Clos des Futies görs på druvor från den 0,18 hektar lilla vingården med samma namn i Épernay. Vinet till champagnen jäses och lagras elva månader på fat innan buteljering. Förvirrande nog anger man två olika degorgeringsdatum på den här flaskan, oktober 2016 och januari 2017! Man får väl anta att det är det senare datumet som är korrekt. Dosagen sägs uppgå till mindre än 4,5 g/l. Totalt gjordes det 817 flaskor av denna champagne.

Det här är en mycket, mycket bra champagne! Den känns fortfarande tydligt ung och kommer sannolikt att vinna på några års lagring. Flaskan dracks vid en provning tillsammans med Vilmart Cœur de Cuvée 2009, Henri Giraud Fût de Chêne 1990 och Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1996.

Doft: Blommig doft med efter hand lätt rostade toner. Inslag av växthus, äppeljuice, citronskal och tvål.

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av röda äpplen, äppelskal och röda bär.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar