Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 25 februari 2018

2004 Agrapart Vénus

(100 % chardonnay)

15 december 2017 (Søllerød Kro)



Vénus är Agraparts mest ambitiösa champagne. Den görs på gamla stockar (planterade 1959) av chardonnay från vingården La Fosse i Avize. År 2000 började bröderna Agrapart använda häst istället för traktor för att plöja denna vingård och den ursprungliga kusen hette Vénus, som därmed fick ge namn åt champagnen som började göras 2001. Den får sin första jäsning på gamla ekfat innan den buteljeras i maj månad, året efter skörden. I likhet med odlarens övriga viner utsätts den varken för filtrering eller klarningsmedel. Den andra jäsningen sker under kork istället för, som brukligt är, kapsyl. Flaskorna får sedan ligga minst fyra och ett halvt år på jästfällningen innan de degorgeras. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2010. Vénus görs alltid utan dosage och produktionen uppgår till 2 500 flaskor per år.

Det här är en fantastisk champagne som precis börjar glänta på sitt optimala drickfönster. Den påminner mycket om 2002:an av samma champagne, som jag för övrigt drack i maj 2015 (och skrev om här) på samma plats!

Doft: Tydligt utvecklad, komplex och brödig. Inom kort uppstår brända toner och en stund senare även lite sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, gräddkola, rostat bröd och citronolja. Eter ett par timmar även lite gräddiga toner med inslag av kex.

Smak: Utvecklad, frisk, mycket torr och något fruktig. Oerhört ren och naturlig (i brist på ett bättre ord)! Gröna äpplen (Granny Smith) med tydlig skalbeska, gråpäron, mineral, mandlar och citron. Lång, mycket torr eftersmak med en påtaglig syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2018-2025

Dracks på underbara Søllerød Kro utanför Köpenhamn tillsammans med en sexrätters ”julmeny”. Så här såg några av rätterna ut:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar