Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 17 februari 2018

1996 Billecart-Salmon Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

10 december 2017 (hos Martin & Emma)



Billecart-Salmons årgångs-blanc de blancs från det stora året 1996 är helt klart en fantastisk champagne. Den är tydligt utvecklad idag, men fortfarande full av liv och med en intressant framtid! Jämfört med husets övriga årgångschampagner från samma år, som Cuvée Nicolas François Billecart och Grande Cuvée, når den förvisso inte ända fram. Jämförelsen med dessa stora viner är dock lite orättvis.

Dracks vid en provning tillsammans med Vilmart Cœur de Cuvée 2009, Vincent Charlot Clos des Futies 2009 och Henri Giraud Fût de Chêne 1990.

Doft: Utvecklad, komplex och gräddig doft med lätt brända toner. Inslag av tvättmedel, kaffebönor, gräddkola och toffée.

Smak: Utvecklad och frisk smak av gräddkola, honung, bokna äpplen och citrus. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2015-2022

Mina tankar om Billecart-Salmons övriga årgångsviner från 1996:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar